Is de functieomschrijving preventiemedewerker wel opgesteld?

Zonder functieomschrijving kan de preventiemedewerker niet efficiënt werken. Je kunt je werk alleen goed doen als je het goed indeelt. En zonder taakomschrijving is dat veel lastiger.

Daar komt nog iets bij: door het ontbreken van die functieomschrijving ontbreekt het vaak aan richting. Daardoor werk je vaak heel solistisch; je weet niet goed waar de organisatie heengaat.

functieomschrijving PreventiemedewerkerStel een functieomschrijving op

Door een functieomschrijving op te stellen waarin aandacht is voor de doelen van de organisatie creëer je een draagvlak voor de (kern)taken van de preventiemedewerker. 

Door functieomschrijving bespaart preventiemedewerker tijd

De functieomschrijving levert de preventiemedewerker meestal tijdbesparing op: Stel, je wilt je baas laten zien dat je  0,4 fte nodig hebt voor je preventietaken. En die baas wil je maar 0,2 fte geven. Hoe overtuig je hem? Alleen door hem te laten zien welke werkzaamheden in dat laatste geval blijven liggen. ‘Hier zijn mijn taken. Streep de helft maar weg.

Voorwaarden om successen te kunnen vieren

Preventiemedewerkers kunnen alleen successen vieren als ze:

  • proactief zijn;
  • beschikken over een goede functieomschrijving,;
  • weten wat de focus is van de organisatie;
  • kritische succesfactoren hebben vastgelegd ten aanzien van arbozaken;
  • werken met een jaarplan.
Hier vindt je een handig hulpmiddel om het juist functieprofiel vast te stellen horend bij de risico’s van jouw bedrijf. Immers tref je op een kantoor andere risico’s dan in een installatiebedrijf.
 
Scroll naar boven

Gebruiker wijzigen

U moet ingelogd zijn om het formulier te verzenden.

Support aanvraag

Voor vragen over veiligheidsissues ga je direct naar de projectleider/leidinggevende op je locatie of de preventiemedewerker.
Voor technische vragen (bijv. een storing of een niet goed werkende link, etc.) geldt: Vragen/meldingen die op werkdagen tot 17.00 uur bij ons binnenkomen zullen diezelfde dag nog in behandeling* worden genomen.

*In enkele gevallen kan het voorkomen dat een probleem niet dezelfde dag opgelost kan worden. Wij zullen u hier altijd van op de hoogte stellen.

Support aanvraag

Voor technische vragen (bijv. een storing of een niet goed werkende link, etc.) geldt: Vragen/meldingen die op werkdagen tot 17.00 uur bij ons binnenkomen zullen diezelfde dag nog in behandeling* worden genomen.

*In enkele gevallen kan het voorkomen dat een probleem niet dezelfde dag opgelost kan worden. Wij zullen u hier altijd van op de hoogte stellen.