Online Classroom
Preventiemedewerker

Ervaren Trainer

Persoonlijke uitleg, instucties en opdrachten van onze trainer

Interactief

Casussen vanuit de praktijk met ruimte voor vragen en discussie

Praktijkgericht

Opdrachten uit je eigen praktijk met persoonlijk feedback

  • Doelgroep
  • Opzet
  • Doel
  • Training
  • Data
  • Kosten
  • Reviews

Voor medewerkers die zich tot preventiemedewerker willen ontwikkelen en affiniteit hebben met Arbo- en preventietaken. Zoals:

  • Beginnende preventiemedewerker
  • Arbocoördinatoren
  • Or-leden, VGWM-commissies
  • Managers met preventietaken
  • Managementondersteuners met preventietaken

Specifieke voorkennis is niet vereist, de cursus wordt op MBO-niveau gegeven.

 

Heeft het coronavirus invloed op jouw opleiding of werk?
Vanuit huis kun je nog steeds blijven leren. Gewoon online, in je eigen tempo en wanneer het jou uitkomt. Klassikale lessen worden nu ook online gegeven. Je volgt samen een online training en krijgt live instructies van een trainer. Als je de uitwisseling met andere cursisten en trainer belangrijk vindt, dan is dit dus een goede keuze!

De online classroom training is de online variant van de klassikale training. Je hebt dus een trainer, in een virtueel klaslokaal via bijvoorbeeld Microsoft Teams. Je kunt videobellen en chatten met klasgenoten en ervaringen uitwisselen.

Voordelen van een training via online classroom

      • Leren vanuit huis of  waar het jou uitkomt.
      • Je hoeft er niet voor de deur uit te gaan.
      • Online maar toch live met persoonlijke begeleiding
      • Interactie met medecursisten
      • Behaal vaardigheden en wordt beter in je werk.
      • Kleine groep, max. 4 cursisten

 

Volgens de Arbowet zijn alle bedrijven verplicht ten minste één van hun werknemers aan te wijzen als preventiemedewerker. De primaire verantwoordelijkheid voor het bereiken van goede arbeidsomstandigheden ligt binnen de ondernemingen, zij wijzen hiervoor een preventiemedewerker aan. 

In de wet staat dat het deskundigheidsniveau van de preventiemedewerker moet aansluiten op de risico’s in het bedrijf, maar de overheid geeft niet precies aan hoe de werkgever/preventiemedewerker de preventietaken precies moet invullen. Veel preventiemedewerkers weten dan ook niet goed wat er van hen verwacht wordt.

Met o.a. de Risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E) kan de preventiemedewerker gestructureerd de risico’s aanpakken om zo de kans op ongevallen en arbeid gerelateerde gezondheidsklachten tot een minimum te beperken. Veel ondernemers en preventiemedewerkers zien echter op tegen o.a. de Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E). Ze weten niet goed wat het is en hoe ze eraan moeten beginnen.

"Een veilige en gezonde werkomgeving start met het krijgen van inzicht in de risico’s!"

Tijdens de basistraining Preventiemedewerker leert je alles wat je moet weten om o.a. een gedegen RI&E uit te kunnen voeren, hét startpunt voor de werkzaamheden van de preventiemedewerker. Deze training wordt gegeven door een Veiligheidskundige, die ervaring heeft bij vele organisaties en branches. Omdat niet elk bedrijf hetzelfde is, hetzelfde doet en hetzelfde werkt, ben je er zo van verzekerd dat ook de vertaling naar jouw dagelijkse praktijk gemaakt wordt.

Naast de theorie behandelen we casussen aan de hand van praktijkvoorbeelden. Je krijgt gerichte feedback en aanwijzingen die aansluiten bij wat je tegenkomt in de praktijk. Zo kun je de geleerde kennis en vaardigheden meteen de volgende dag succesvol toepassen in je eigen situatie. 

Na afloop van deze training beschik je over een goede basiskennis om je taken als preventiemedewerker effectief te kunnen uitvoeren. Je krijgt de nodige tips, tools en vaardigheden aangereikt om effectief aan de slag te gaan met preventie in jouw organisatie.

Tevens leer je meer over de rol en positie van belangrijke partijen voor preventiebeleid (o.a. preventiemedewerker, werkgever, werknemer, OR, Ministerie SZW). De Arbowetgeving, arbozorg en preventiebeleid (o.a. RI&E, Arbocatalogus), gezondheidsrisico’s en mogelijke oplossingen daarvoor.

Tevens kan deze training ook Incompany gegeven worden.

 

Een praktijkgerichte training preventiemedewerker in een online Classroom.
Je krijg les van een ervaren en praktijkgerichte Trainer. De lessen bestaan o.a. uit practische opdrachten welke na afloop persoonlijk beoordeeld worden. Na het  succesvol afronden van alle opdrachten ontvang je van ons een certificaat.


Tijdens de cursus komen de volgende onderwerpen ruim aanbod:

  • Taken en bevoegdheden Preventiemedewerker
  • Arbobeleid, Wet- en regelgeving
  • RI&E
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen 
  • Werkplek inrichting
  • Fysieke en fysische belasting)
  • PSA
  • Veiligheidsinstructie’s en voorlichting (Toolbox)
  • Ziekteverzuim

In de cursus wordt o.a. gebruikt gemaakt van:

  • Lesmateriaal Training preventiemedewerkerLive presentatie, met uitleg en discussie over diverse casussen en instructie;
  • Lesopdrachten gericht op de praktijk
  • Theorieboek preventiemedewerker (wordt opgestuurd)
  • Handleiding preventiemedewerker, waarmee je in je eigen organisatie direct aan de slag kunt (wordt opgestuurd) 

Daarnaast krijgt je bij elke training 1 jaar gratis toegang tot de kennisbank behorend bij jouw cursus. Hier hebben we o.a. aanvullende en informatieve artikelen op de training, nieuws actualiteiten, handige links, etc. voor je verzameld. Ook hebben we alvast diverse tools, schema’s en checklists voor je gemaakt die je kunt downloaden. Zo kun je handig binnen een paar minuten een formulier downloaden of specifieke informatie opzoeken. Tijdsbesparing dus, zo heb je meer tijd om in de praktijk in te zetten!

 

Duur

De training duurt één dag, van 9.00 uur tot (ongeveer) 16.30 uur. Van 12.00 uur tot 13.00 uur houden we lunchpauze en tussendoor hebben we korte (koffie/thee)pauze momentjes.

Data

  • vrijdag 15 mei 2020 
  • woensdag24 juni 2020
  • maandag 6 juli 2020
  • woensdag 26 augustus 2020

De kosten voor de Online Classroom training zijn € 225,00 p.p. exclusief BTW

Voor dit bedrag ontvang je:

  • de complete training in de Online Classroom via Microsoft Teams
  • het benodigde studiemateriaal
  • naslagwerk (thuisgestuurd na afloop van de training)
  • certificaat van deelname
  • 1 jaar gratis toegang tot onze online kennisbank

 

Klik hier voor reviews van onze training

Meest gestelde vragen over de Online Toolbox

Ja zeker, hiervoor komen we vrijblijvend bij u op locatie. Dit is tevens mogelijk via een Teams meeting. 

Ja, u kunt deze zelf uitkiezen. Meestal wordt deze afgestemd op de risico’s die bijvoorbeeld uit uw RI&E of andere audit naar voren zijn gekomen.

Het is mogelijk dat wij u hierin adviseren, wij vragen u dan naar o.a. de RI&E en een functiematrix.

U kunt zelf elke denkbare toolbox aanvragen. Wij beschikken over een uitgebreide databank. Mocht de door u gewenste toolbox er niet zijn dan wordt deze voor u gemaakt. 

Ja, het is zeker mogelijk dat er binnen een bedrijf verschillende toolboxen worden afgenomen. Niet elke functie heeft immers dezelfde risico’s.  

Ja, de toolboxen zijn zowel op een computer, iPad, tablet of mobiele telefoon uit te voeren.

Let op! Men moet wel de beschikking hebben tot het internet.

De coördinator ontvangt inloggegevens waarmee hij/zij toegang heeft tot een online dashboard.

Tevens ontvangt u maandelijks een rapportage overzicht van de gevolgde toolboxen en resultaten.

Ja dat kan. Tijdelijke medewerkers krijgen hiervoor een tijdelijke registratie, welke maandelijks (buiten het abonnement) aan u gefactureerd wordt. 

Hiermee wordt inzichtelijk of de werknemer de inhoud van de toolbox begrepen heeft en deze ook kan terugkoppelen in de vorm van kennis/casus vragen. 

Ja, de voltooide toolboxen blijven gedurende een jaar toegankelijk voor de werknemers. Zo kunnen zij later nog eens terugkijken. 

Het dasboard is een (besloten) omgeving specifiek voor uw bedrijf ingericht en alleen toegankelijk voor uw medewerkers. Hier vindt u bijvoorbeeld uw bedrijfslogo en uw veiligheidsreglement, maar ook een mededelingenbord voor de belangrijke mededelingen. Daarnaast is er een overzicht met alle vragen/reacties van de discussiegroep (forum).

Het dashboard geeft elke medewerker toegang tot:

  • de toolboxmodules
  • de discussie groep
  • een persoonlijk resultaten overzicht

Alle medewerkers krijgen hun eigen inloggegevens voor het dashboard. Zij hebben alleen inzage in hun eigen resultaten.

De coördinator krijgt via het dashboard toegang tot een rapportage pagina waar de resultaten van alle medewerkers terug te zien zijn. 

Alle medewerkers krijgen via het dashboard toegang tot de discussiegroep.  Deze is afgeschermd voor gebruikers van buiten af, dus alleen uw medewerkers hebben toegang en inzage tot de discussiegroep.

De module registreert automatisch per onderdeel (Wetgeving, Feiten, Risico’s, Inventarisatie, Beheersmaatregelen, Goede Praktijk, Discussie, Kennistoets) wanneer en hoelang er activiteit gemeten is. Tevens moet de werknemer een onderdeel als voltooid markeren alvoren ze verder kunnen in de module. 

Dit geldt ook voor video’s, de medewerker kan pas verder in de module nadat het filmpje helemaal afgekeken is. Deze kan tussentijds niet handmatig verder gespoeld of gepauzeerd worden, bij het wegklikken naar een ander venster zal het filmpje pauzeren. De module kan pas als voltooid gemarkeerd worden als het filmpje afgelopen is.