Nieuwe lesstof voor BHV’ers rond rookontwikkeling

Bij een brand is niet vuur, maar rook de belangrijkste doodsoorzaak. Uit praktijkonderzoek blijkt dat die rook zich nog sneller ontwikkelt en verspreidt dan tot nu toe bekend was. Daarom is de les- en leerstof hierover voor bedrijfshulpverleners (BHV’ers) per 1 juni aangepast.

Het Nederlands Instituut Bedrijfshulpverlening (NIBHV) ontwikkelde de nieuwe les- en leerstof op basis van onderzoek door het Nederlands Instituut voor Publieke Veiligheid (NIPV). In de nieuwe stof wordt eerst gekeken naar de risico’s van rook, en daarna pas naar de brandrisico’s. Verder is de les- en leerstof vereenvoudigd, zodat BHV’ers bij rook en/of brand makkelijker kunnen handelen.

Veiligste beslissing maken

Bij het waarnemen is naast ‘kijken’ nu meer aandacht voor de andere zintuigen: ruiken, horen en voelen. De BHV’er gebruikt die allemaal om de situatie goed te kunnen beoordelen en de veiligste beslissing te kunnen nemen, zoals het ontruimen van een gebouw. Daarbij kan hij of zij ook gebruikmaken van een nieuw schema, dat drie gebieden onderscheidt: veilig gebied (groen), potentieel bedreigd gebied (oranje) of bedreigd gebied (rood). 
 
Verder is er in de nieuwe lesstof nog meer aandacht voor bewustwording van de gevaren van rook. Dat is nodig omdat er in gebouwen tegenwoordig meer spullen zijn die bij brand veel rookontwikkeling geven, zoals synthetische stoffen, accu’s en batterijen. Bovendien blijkt het inademen van giftige gassen (zoals koolmonoxide) en van hete rook, lucht of stoom nog gevaarlijker te zijn dan we al wisten. Daarom zijn er nieuwe instructies om de veiligheid van de BHV’er te waarborgen en eventuele slachtoffers op de goede manier te verzorgen.

Bron: Arboportaal

Scroll naar boven

Gebruiker wijzigen

U moet ingelogd zijn om het formulier te verzenden.

Support aanvraag

Voor vragen over veiligheidsissues ga je direct naar de projectleider/leidinggevende op je locatie of de preventiemedewerker.
Voor technische vragen (bijv. een storing of een niet goed werkende link, etc.) geldt: Vragen/meldingen die op werkdagen tot 17.00 uur bij ons binnenkomen zullen diezelfde dag nog in behandeling* worden genomen.

*In enkele gevallen kan het voorkomen dat een probleem niet dezelfde dag opgelost kan worden. Wij zullen u hier altijd van op de hoogte stellen.

Support aanvraag

Voor technische vragen (bijv. een storing of een niet goed werkende link, etc.) geldt: Vragen/meldingen die op werkdagen tot 17.00 uur bij ons binnenkomen zullen diezelfde dag nog in behandeling* worden genomen.

*In enkele gevallen kan het voorkomen dat een probleem niet dezelfde dag opgelost kan worden. Wij zullen u hier altijd van op de hoogte stellen.